Az ajánlási időszak lezárult
#6

Lotus Elise - Könnyű és finom

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 6. /27
  • Pontszám: 7.39
  • Szavazatszám: 183
A téma további cikkei
Sportos menetteljesítmények, pompás gyorsulás, lélegzetelállító kanyarstabilitás. Ezek azok az elcsépelt szuperlatívuszok, amikkel lassan minden prospektusban találkozhatunk. Ha újra akarjuk értékelni ezeket a fogalmakat, akkor üljünk be egy Lotus Elise-be. Ideális választás, ha mindenkit hülyére akarunk verni egy országúti kergetőzés során.
Mi kell egy jó sportautóhoz? A közvélekedés szerint első az erős motor, aztán a jó futómű és fékek, és csak utolsósorban a kedvező teljesítmény/tömeg arány. Pedig az utóbbi a legfontosabb. Colin Chapman, a Lotus alapítója nagyon jól tudta ezt, és kiválóan sikerült is átültetnie a gyakorlatba.
Lotus Elise - Könnyű és finom A sebességmániás mérnök már az egyetemi évei alatt egy versenyautó építésén törte a fejét. Vett egy öreg Austin Sevent és abból építette meg az első versenygépét. A motortuning helyett inkább a kis tömegű szerkezet kialakítása volt az elsődleges szempont. A kocsi szinte azonnal sikeres lett, és pár kisebb versenyt meg is nyert. Amikor 1951-ben diplomázott, már a harmadik konstrukciónál tartott. Az Mk. 3-as, térhálós csővázas felépítésű versenyautója tarolt a 750 köbcentis Formula kategóriában. Ebből a kocsiból már több példány is készült, de kizárólag versenyzők vásárolták. Az első utcai autót 1957-ben dobta piacra a cég - azzal a céllal, hogy a Forma 1-es világbajnokságon szereplő Team Lotus anyagi hátterét megteremtsék. Ez az említett járgány volt a legendás Lotus 7, aminek a replikáit mind a mai napig licenc alatt gyártja több különböző cég is.
Lotus Elise - Könnyű és finom Még ugyanebben az évben következett az Elite, ami akkoriban forradalminak számító kompozit önhordó vázszerkezettel rendelkezett. Az utcai Lotusok is híven tükrözték Chapman autóépítési filozófiáját: minél könnyebb és merevebb szerkezet, a lehető legkevesebb kényelmi felszerelés, könnyű kezelhetőség, egy jó motor, és adott is a tökéletes sportkocsi. Az 1962-es Elan roadster óriási kasszasiker lett. A dupla vezértengelyes Ford motorral szerelt kocsiból 12 ezer példány készült, és a kor klasszikus angol roadstereit ha árban nem is, de menetteljesítményekben simán verte. Az Elan után piacra dobták az első középmotoros sportkocsijukat, az Europát is. Az Europa első üléssora mögött egy Renault 16-os motorja szolgáltatta a lóerőket.
Lotus Elise - Könnyű és finom A cég tevékenységi köre a hatvanas években kibővült a mérnöki tanácsadással is. Több neves gyártónak is a Lotus tervezte a karosszériát, olyanoknak is, mint például a DeLorean DMC vagy a DeTomaso Mangusta, és számos gyárnak készítettek kis szériás tuningmodelleket a meglevő autóik alapjaira. Ilyen volt a Lotus Cortina (Ford), Lotus Omega (GM-Opel). Idővel ez a részleg, a Lotus Engineering lett a fontosabb, mert az önálló személyautó-gyártás kezdett visszaesni. A cég az Esprittel kívánt betörni a szupersportkocsik piacára, de az olajválság utáni időszak nem volt éppen a legalkalmasabb pillanat. Az Esprit nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket pénzügyi téren, de a Lotus hírnevének jót tett. A többi szupersportkocsihoz képest meglehetősen kicsi, 2200 köbcentis négyhengeres motorja volt csupán, de ebben a kategóriában első volt a hengerenkénti négyszelepes égéstérrel és a turbófeltöltéssel. A nyolcvanas években a sorozatos pénzügyi nehézségek, és Colin Chapman halála miatt a Lotus előbb részben a Toyota birtokába került, majd miután ők átmentették maguknak a hengerenkénti többszelepes fejlesztéseket, eladták a részvénycsomagjaikat. Ezután a Lotus teljes egészében a GM tulajdonába került. Az ő fennhatóságuk alatt fejlesztették ki az Elan Mk. 2-t, de a kocsi teljesen ellenkezett Chapman eredeti filozófiájával. Túlsúlyos volt, gyenge, és ráadásul elsőkerékhajtású. Árban sem tudott versenyezni az akkoriban feltűnt japán roadsterekkel, mint például a Mazda MX-5-tel. Az eladások alig mentek, a GM 1993-ban kiszállt, és eladta a Lotust egy olasz befektetőnek, bizonyos Romano Artiolinak. Ő volt az az ember, aki a Bugatti márkát újraélesztette, és körülbelül hasonló csodát művelt a Lotus-szal is.
Lotus Elise - Könnyű és finom A gyár következő modellje, a viszonylag kis költségvetéssel kifejlesztett kétüléses, középmotoros, ultrakönnyű minimál-roadster Artioli unokája után az Elise nevet kapta. Az 1996-ban bemutatott kocsi szinte azonnal viharos sikert aratott. Olyan volt, mintha maga Colin Chapman tervezte volna. A repülőgépiparban használatos ragasztásos technológiával készült ultrakönnyű alumínium vázszerkezete mindössze 70 kilogrammot(!) nyomott a mérlegen. Az egész autó is alig több mint 700 kilogramm (picivel nehezebb mint egy Trabant), és mindehhez egy 118 lóerős, 16 szelepes MG-Rover származású négyhengeres motor párosult. Ez a teljesítmény töredéke egy Porsche, vagy egy Ferrari teljesítményének, az Elise mégis képes volt az ilyen kaliberű autókat megszégyenítő gyorsulásra, a kedvező tömeg/teljesítmény aránya miatt. Később érkezett egy 190 és egy 143 lóerős változat is, majd 2000-ben véget ért az Elise első szériájának a gyártása. A Lotus egyik legnagyobb sikerének számító kocsi természetesen nem maradhatott folytatás nélkül, így követte őt a jelenleg is kapható második szériás Elise.
(folyt köv.)
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Autócsoda (6/27)
K É P G A L É R I A
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Lotus Elise - Könnyű és finom -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
10 230 777 Ft
Szerkesztő

Horváth Péter

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Maisyn
2016-09-01
16:34:55

"And to think I was going to talk to soomene in person about this."

Chianna
2016-08-27
20:59:44

"This is really inrsgeetint, You are a very skilled blogger.I have joined your rss feed and look forward to seeking more ofyour great post. Also, I have shared your website in mysocial networks!"

Razor
2010-09-01
16:15:34

"Nagyon jó kis kocsi csak egy baj van vele, hogy a magasabb embereknek kényelmetlen lehet."

kpesszimista
2010-07-13
11:35:12

""Több neves gyártónak is a Lotus tervezte a karosszériát, olyanoknak is, mint például a DeLorean DMC vagy a DeTomaso Mangusta, és számos gyárnak készítettek kis szériás tuningmodelleket a meglevő autóik alapjaira. Ilyen volt a Lotus Cortina (Ford), Lotus Omega (GM-Opel)." Mondok még kettőt: Volvo 480 és Isuzu Piazza - e két típusnál is a Lotus tervezte a futóművet. A Volvohoz van szerencsém: csodálatos lett a végeredmény, na."

Cruse
2009-12-15
20:33:14

"Az Elise képes volt olyan népszerűséget kiharcolni magának a nyugat európai tradicionális sport autók között ami által versenytársává lett még a Lambó Galardojának is. Könnyű és fürge, elegáns és arisztokratikus. Formára semmihez sem hasonlít. Egyedülálló módon testesíti meg az autózásról alkotott húszon egyedik századi elképzeléseinket. A kilencvenes években még futó Esprit 8 formavilága vissza is köszön ránk a lambó újdonságaiban. James Bond autójaként erős egyéniséget és komoly teljesítményt tudott sugallni a vászonról is. Minden gyerek erről álmodozott. A nyolcvanas években sok tervező próbálta japán autókba bele vinni ezt a formát. Nagyobb motorral és kényelmes, lapos, sportos, Espritos megjelenéssel próbáltak vevőket csalogatni az autógyárak számára. Igazuk volt. Ma is azokat az autókat keresik az emberek amiből azok a sztárok bújnak elő akik szimpatikusak nekik. Bár a japán hibrid autók a sztárok között is nagy sikert arattak és használják, azzal együtt, hogy többet fogyasztanak mint egy közepes diesel autó, mégis az Amerikai álom megmaradásához és a környezet kímélet látszatához az Eliseből alkottak először elektromos változatot. Bizonyára sok olyan később megvalósuló projekt is az utakon lesz még amik most a Lotus tervező asztalain van. A korábban látott Cortina, ami a Moszkvicsként valósult meg a végtelen Orosz sztyepék hósivatagaiban, mint népautó. Vagy az Omegában testet öltött Lotus verziók családi autókénti megvalósulása. Vagy az Elise népszerű és licencként megvásárolt formavilága eddig is az egész világon visszaköszönt ránk. Most, hogy ismét a forma1 világába visszatér, régi népszerűsége ismét a legnagyobbak közé emeli. Lehet lenézni és kinevetni. De ez az a márka ami az őt szeretőknek sohasem okoz csalódást és a büszke Ferrari tulajdonosoknak büntetlenül pisil a lábtörlőjére."

balint
2009-06-23
00:53:01

"MR.Balazs a lamborghini is szar az aston martin one 77 a vagany ez a lotus a mellet az austinom egy repulo hogyha a teljesitmenyt nezuk es szerintem ez a lotus lanyoknak csinaltak"

MR.Balazs
2008-12-01
21:05:14

"kulsore vagany belsore is de mar ha megvan neked akor ra josz hogy szar most egy lamborginit akarok venni"

MR.Balint
2008-12-01
21:04:39

"ez a legjobb auto"

Kertiné Szőke Erika
2008-03-31
13:30:47

"Jó kis gép."

Farkas andrea
2008-03-30
10:00:15

"Nekem bejön a forma világa."

Dani
2007-11-09
11:18:24

"A külső izlés dolga, egy sportkocsinak pedig az a "dolga", hogy kicsi és minimalista legyen. Szerintem."

Bergerev
2007-09-28
19:08:45

"Lehet, hogy a technika csúcs benne, de ennyire ronda és kicsike autót még nem láttam.Inkább hasonlít egy Velorex-re, mint egy sportkocsira."

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv