Az ajánlási időszak lezárult
#7

Ford Mustang - Nyers erő

Száraz tények

Vagy mégsem?
Szavazatoddal Te is befolyásolhatod, hogy ez a cikk bekerüljön-e a Kihagy6atlanok névsorába!

  • Helyezés: 7. /27
  • Pontszám: 7.33
  • Szavazatszám: 313
A téma további cikkei
A szomszéd kertje mindig zöldebb – tartja ezt a mondás, és az autórajongókon is látható, hogy jócskán van alapja. Nincs olyan tisztességes európai autómániás, akinek a szívét ne dobogtatnák meg a hatalmas, egyszerű felépítésű, benzinzabáló amcsi vasak. Ezzel szemben az amerikaiak a kéttonnás, V8-as batárok helyett vajon miért vannak oda? Aki az európai és távol-keleti autókra tippelt, az nyert.
Ford Mustang - Nyers erő A tengerentúlon egy nehézsúlyú cirkáló, vagy egy muscle-car helyett az úgynevezett import kocsikból menő dolog kiszállni mondjuk egy szálloda előtt. Mindezt még tetézte is a hetvenes évek olajválsága, ami nagy szerepet játszott abban, hogy a japán gyártók hazai pályán nyomják le az amerikai autóipart. A tengerentúli autógyárak is elkezdtek szép lassan alkalmazkodni, és egyre-másra tűntek el a kínálatból az „igazi” autók (ez alatt a benzintemetőket kell érteni), és jelentek meg a kis lökettérfogatú kompakt(abb) kocsik. A korábbi dögös, karakteres gépek helyett uniformizált, jellegtelen tárgyak gördültek le a gyártósorokról, és a legtöbbjükben a férfias nyomórudas V8-asok helyett négy- esetleg hathengeres erőforrás hajtotta a hátsó helyett az első kerekeket. Persze megbízhatóságban a japánok nyomába se értek, de cserébe legalább unalmasak és rondák voltak. Ez volt az amerikai autógyártás sötét középkora. Persze európai szemmel még az ebből a korszakból származó járgányok között is akad olyan, ami számunkra a vagányság és a szabadság négy keréken gördülő szimbóluma. Ilyen kocsi a Ford Mustang is, aminek a legunalmasabb, tanyatuningos kocka-Escortra hasonlító szériája is komoly rajongótábort tudhat magáénak, bár ebben elég nagy szerepe van a nevének.
Az első szériás Mustang volt az igazán átütő siker, kései utódait már csupán a jól csengő névvel is simán el lehetett adni.
Ford Mustang - Nyers erő Az egész sztori úgy kezdődött, hogy a Fordnál akartak egy „európai” autót gyártani. A hatvanas évek elején az amerikai autóvásárlók egyszerűen megvesztek a sportos kompaktkocsikért. (A kompakt ekkoriban még úgy értendő az USA-ban, hogy nem hat méteres, hanem öt és fél.) A konkurens GM az amúgy nem túl sikeres Corvair-ből is hihetetlen mennyiséget tudott eladni pusztán azáltal, hogy a nevéhez hozzábiggyesztették a „Monza” szót, különálló üléseket raktak bele, és pár sportos csíkkal ékesítették a fényezést. A Ford is lépett hasonlót a Falconnal, de nem volt nagy sikere, mert egyrészt drágább volt, mint a Corvair, másrészt a vásárlók szemében a Ford és a sportosság egymástól távoli fogalmak voltak.
Nem volt más hátra, tehát bemutattak egy tanulmányautót, ami egy csapásra levette a lábáról a publikumot. Az emberek egyenesen követelték a Mustang névre keresztelt középmotoros V4-es kis roadster sorozatgyártását. Persze ez a Fordnál soha nem volt tervben, de a sikeren felbuzdulva nekiálltak egy kedvező árú, négyüléses, kompakt sportkocsi fejlesztésének. Alapkövetelmény volt a kardánalagútból kiálló váltókar, a különálló első üléspár, és a 2500 dollárnál alacsonyabb vételár.
Ford Mustang - Nyers erő Végül 1964. április 14-én bemutatták a szériaérett autót, ami Cuogar helyett végül mégiscsak Mustang lett, és azonnal több tízezer rendelés érkezett. A Falcon hathengeres motorjával szerelt autót ügyesen úgy tervezték meg, hogy egy V8-as is simán elférjen a motortérben, így a későbbi nagy teljesítményű vadállat változatok számára is előkészítették a terepet. A sportosabb beállítottságú vásárlók rendelhették kézi váltóval is, de természetesen az automata váltó se hiányozhatott a kínálatból.
Eleinte kabrió és hardtop coupé változatokban lehetett kapni, de nagyon gyorsan megjelent a csapott hátú „fastback”-verzió is, ami talán a legdögösebb a három közül. Természetesen az igazi Mustang legyen V8-as, egy ilyen példányt érdemes leginkább kipróbálni.
Ford Mustang - Nyers erő A kocsi letisztult vonalait akár egy olasz formatervező stúdió is rajzolhatta volna: szép, sportos, sallangmentes. Nyoma sincs az ötvenes évek farokuszony- és sirályszárny-őrületének. Azért a hátsó kerékjáratok elé jutott egy kamu légbeömlő (az első tanulmányautót idézve), de ennyivel még bőven ki lehet egyezni. Bőven kárpótol érte a fastback-far és és a hátsó, függőlegesen álló csíklámpák által nyújtott vizuális élmény. A hátsó sárvédő alakja és a cápaszerű orr-rész erőt sugároz, de nem agresszív. Semmi túljátszott dolog nincs rajta, de látszik, hogy nem érdemes vele kötekedni. Külön élmény a vagány, ablakkeret nélküli ajtón át megközelíteni az utasteret. Odabent mindenhol műanyag és műbőr fogad, valami olyasmi hangulata van, mint amilyen egy hatvanas évekbeli amcsi gyorskajáldának lehetett. A kötelező mutatványok (padlóváltó, különálló ülések, sportkormány, kerek műszerek) persze megvannak, így meglehetősen látványos az utastér, ha már egyszer kényelmesnek nem lehet mondani.
Az ülések támlája alacsony, és nem állítható, oldaltartásuk szinte semmi, a hátsó üléseken meg csak törpék férnek el kényelmesen, és ők se látnak semmit a vaskos C-oszlop miatt.
Ford Mustang - Nyers erő Persze a Mustangot nem azért szeretjük, mert kényelmes, hanem valami egész másért. A motor beindítása után felhangzó öblös V8-as gurgulázás hallatán ember legyen a talpán, aki parancsolni tud a jobb lábának. Ezt a kocsit arra találták ki, hogy üvöltő motorral, füstölgő hátsó gumikkal lőjünk ki vele minden lámpánál, minden sarkon kilinccsel előre kanyarodjunk, és legyorsuljunk vele boldog-boldogtalant. Szinte nem is lehet vele látványos erődemonstráció nélkül közlekedni, mert akárhogy is vesszük kétszáz vadló tombol a motorháztető alatt. Ekkora lökettérfogatból a japánok vagy a németek persze kétszer ennyit is kihozhattak volna, de az amcsi V8-asban pont a primitív egyszerűségből adódik a kivételes strapabíróság, és az elpusztíthatatlanság érzése. Ez a blokk nem pörög az egekbe, de cserébe alacsony fordulaton is akkora nyomatékot ad le, mint egy mozdony. Ezzel gyakorlatilag majdnem minden helyzet megoldható nyomatékból, ha a négyesen kívül nem lenne más fokozat, akkor is szépen el lehetne közlekedni a kocsival. Mondjuk ebben az esetben a frenetikus gyorsulásról le kéne mondani, de a végsebesség ugyanakkora maradna. Ez utóbbit inkább csak egyenes autópálya-szakaszokon érdemes kipróbálni, a kanyargós hegyi utak nem annyira fekszenek a Fordnak. Aki ment már gyorsan (igazi) amerikai autóval, az tudja, hogy miért. Érezni lehet a vágtázó másfél tonnányi acél lendületét, és azt is, hogy nem sok dolog akad, ami megállíthatná, vagy kitéríthetné. Sajnos a fék és a futómű számára is kihívást jelentenek ezek a feladatok. Versenypályán vagy szerpentinen a sok gyorsítás-lassítás és irányváltás miatt hátrány a nagy tömeg, na meg a lengéscsillapítók is olyan kemények, mint a Modern Talking, ezért hagyják ide-oda billegni a karosszériát. A hetvenes évek filmjeinek üldözési jelenetei tökéletesen átélhetők a Mustangban. Billegő, csúszkáló autó, vonyító gumik, vadul hörgő V8-as: gyakorlatilag minden megvan ahhoz, hogy mi legyünk a főhős. Vagy éppen a menekülő rosszfiú, kinek-kinek ízlése szerint.
Több évtizedes bénázás után végül a 2005-ös Mustanggal a Ford újból rátalált az eredeti, első szériás gép hangulatára, így akár ma is hozzá lehet jutni vadi új példányhoz is. Nem kell tehát félni a magányos hősöknek: még mindig van mivel beleszáguldani a naplementébe...
Tetszett a cikk? Küldd el az ismerősődnek!Hozzászólok!
Autócsoda (7/27)
K É P G A L É R I A
Ford Mustang - Nyers erő - ez az igazi mustang
Ford Mustang - Nyers erő - mustang
Ford Mustang - Nyers erő - Mustang
Ford Mustang - Nyers erő - Ford Mustang
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Ford Mustang - Nyers erő -
Van róla jobb fotód?
Küldd el nekünk!
Ajánlás
Van új ötleted, ami nem szerepel a listán?
Oszd meg velünk!
Mennyibe kerül?
A többség szerint ez:
6 562 958 Ft
Szerkesztő

Horváth Péter

Szólj hozzá!
  1. Biztonsági kód
Fannie
2016-09-01
14:33:54

"Apnpaertly this is what the esteemed Willis was talkin' 'bout."

Hester
2016-08-27
21:55:18

"Kewl you should come up with that. Exclteenl!"

peti
2012-02-28
12:43:50

"ja nekem boss kéne"

zolika
2011-11-19
16:33:27

"nagyon szep auto jolene egyet a garazsba tudni;)) "

laci
2011-08-20
23:07:14

"Gyönyörü! Még jó hogy itt a garázsba! "

Farkas Patrik
2010-10-27
20:36:14

"Szerintem ez a világ legszebb autója."

Farkas patrik
2010-10-21
20:35:37

"Ilyen autót még soha sem láttam de nekem ez a kedvencem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

nemethattila
2010-08-23
11:25:25

"Egyet értek Zsooolttal! Amikor az ember egy ilyen autó vásárlására adja a fejét akkor nem éppen a fogyasztásán és kisebb nagyobb hibáin kezd el gondolkodni, hanem azon hogy ez az autó mit is képvisel! a többi meg egy kis ráfordítással meg orvosolható. Na jó a fogyasztás nem igazán de azt meg el kell fogadni."

Zsooolt...
2010-04-05
19:06:13

"Lehet,h sokat fogyaszt,meg hogy lágy a futóműve,meg h kevés a lóerő a motor méretéhez viszonyítva,és lehet h nincs benne semmi extra de erre van 1 megoldás... a tuningolás...xD"

1966-os Cabrio Tuajdonosa\\
2010-03-17
22:52:50

"Mustang ... !!! Tiszteletet,Megbecsülést Érdemel...!!! És Nincs Párja,Elvarázsol... "

mustangosok
2009-10-20
15:53:28

"nekünk ilyenünk van 2007 ford mustang gt"

mustangosok
2009-10-20
15:51:37

"hát a mustang minden autónál jobb"

m.bailleys
2009-07-19
12:59:32

"Lehet,h sokat fogyaszt,meg hogy lágy a futóműve,meg h kevés a lóerő a motor méretéhez viszonyítva,és lehet h nincs benne semmi extra,de mégis 40éve elnyűhetetlen,és akárhol bukkansz fel vele,a világon mindenhol tisztelet örvendi,és megbámulják..ez azért nem véletlen,ez egy autó ikon,legenda."

MR.Balint
2009-06-23
01:00:55

"nekem szinte az oszesbol van egy igaz hogy a roncsteleprol vettem oket de legalabb van es alatiul nez ki rozsdasan is "

tibor
2009-05-27
18:58:11

"mustang király "

MR.Balint
2008-12-01
21:16:59

"na ez a tutti sport auto"

MR.Balazs
2008-12-01
20:40:56

"jo kis kocsi de a mi sierank jobb 10000000000-szor igaz hogy nem megy de azert jobb:P:P:P:P:P"

balazs
2008-12-01
14:26:08

"jo kis ford de a siera jobb!!!!!!!!!!!!100-szor "

hozo
2007-07-09
17:26:39

"azannyát...."

Ajándékötlet-Élmény-Úti cél Magyarországon-Természeti csoda-Autócsoda-Freestyle-Film-Építészeti csoda-Nagyváros-Könyv